Total Tayangan Halaman

Sabtu, 09 Juli 2011

UNTUK MU TEMAN

Teman, aku ingin..
Teman tersayang,
Aku ingin kita seperti Abu
Bakar al-Siddiq,
Persahabatan di jalin kerna al-
Khaliq, Harta di korban bukan sedikit,
Cintakan kebenaran, sanggup
bersakit. Serta tawakkal Ibrahim mulia,
Ketika meninggalkan insan
tercinta,
Di bumi tandus tanpa bicara,
Meyakini Allah sebagai
Penjaga. Aku impikan antara kita
seorang Umar,
Berdiri tatkala tertundukny
manusia,
Bersuara tatkala diamny
mereka, Menggerunkan musuh durjana. Serta senyuman Syed Qutb,
Ketika berhadapan dengan tali
maut,
Akidah mantap tidak
terenggut,
Roh dakwahny tidak surut. Aku ingin kita seteguh Ibnu
Zubbair,
Menahan panahan Hajjaj
dengan rela,
Bersama si ibu tua,
Lantas syahid, rohny ke syurga. Marilah kite menyemai benih
Hassan al-Banna,
Fikrahny jernih menggegar
dunia,
Merelakan tubuhny di mamah
peluru, Demi menegakkan kalam
Allah & Rasul. Aku cintakan pemuda Giffari,
Menentang kezaliman
walaupun di ancam,
Moga kan lahir lagi di abad ini,
Jiwa jitu pemuda yang tak
pernah suram. Aku ingin kite sepemaaf
Yusuf,
Tetap mencintai saudarany,
Walaupun di humban ke perigi
tua,
Terpisah dari ayahanda bertahun lamany. Aku ingin pusara kite harum
mewangi,
Bagai harumny pusara
Masyitah,
Semerbak kasturi. Aku ingin persahabatan indah
ini,
Bisa menjadi syafaat,
Di Mahkamah Mahsyar nanti....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar